Wenn meine Schüler (trotz ausdrücklicher Warnung) zu oft ihre Hausaufgabe bzw. andere (Arbeits-) Materialien vergessen haben, bekommen sie eine Straf, ach nee, Übungs-, pardon, Zusatzaufgabe … Mist, darf man auch nicht mehr sagen – aah, jetzt hab ich’s: eine „individuelle Fördermaßnahme“ 😉Meistens frage ich dann die Schüler, über welches Thema sie gerne schreiben würden. Dass dabei richtig gute Sachen rauskommen können, zeigt der folgende „Übungs-„Aufsatz von Luisa Grenzendorf.
On Your Way to the Top
Aren’t we all sick and tired of always playing the same few stupid games in PE? Shouldn’t there be something else than catching, throwing and kicking stinking old balls? If you ask yourself the same questions are bugging you, climbing might be an answer.
Don’t even start crying “But that is so dangerous!” – there is more than the “classic” kind of climbing that requires a lot of expensive equipment, space for those insanely high walls and of course someone watching and ready to help all the time. Doing this with a school class would without doubts result in high costs and the first student being injured after two minutes – or letting everyone climb for about five seconds until it’s the next one’s turn so everyone can get at it.
It’s bouldering that could bring a great variety into schools’ PE classes. Bouldering focuses on climbing technique, as it is very similar to wall climbing but with several great advantages: There is no rope and complicated metal gear needed, it takes less space and you never climb higher than two or three meters – no problem with a thick mattress underneath.
Another positive aspect of bouldering is the fact that it’s perfectly adjustable to everyone’s personal skills. Having a handful of oustandingly good players in football or volleyball almost always spoils the fun for the others as they run around trying to get the ball just once while a few students make the game. One climbing wall offers a lot of tracks of different difficulty, therefore it means flexibility and less frustrated students. Stressing adroitness, mobility and flexible thinking, it’s also a good sport for the smaller, more tender class members with less physical strength.
All in all bouldering is a sport worth of being a part in PE lessons. It may still be a little too risky with large hyperenergetic fifth classes, but why let your course of maybe twenty older students rejoice over this great new activity? Try and enjoy the advantages of an awesome sport!
Klingsha
Finde ich persönliche eine super Idee. Hätte mich in meiner Schulzeit sehr über eine solche Alternative gefreut, auch wenn ich immer zu denn Ballsportlern gehört habe und auch noch gehöre. Ich habe vor einigen Wochen selbst mit dem Klettern, aber vor allem mit dem Bouldern angefangen und ich muss sagen, dass es eine echte Herausforderung ist.
Ich bin selbst sehr sportlich und sehr gut durchtrainiert durch Fitness- und Tennistraining. Dennoch stellt mich das Bouldern vor eine ganz neue Art der Herausforderung. Ich muss trotz guter Voraussetzungen von ganz unten anfangen. Aber man kann super trainieren und sieht auch schnell Fortschritte. Zudem kann man die Sportart alleine oder zu mehreren ausüben, was für mich definitiv einer der größten Pluspunkte ist.
Würde mich sehr freuen, wenn sich so etwas an einer Schule als Förderkurs oder eben im Sportunterricht etablieren könnte.